home

Furca / Telescop Fatza

Este o componenta importanta a bicicletei si de multe ori un traseu ni se pare mai fain sau mai nasol in functie de ce furca avem si cum lucreaza. In principiu, pentru coborare se folosesc furci cu suspensie (telescoape). La trial, furca trebuie sa fie solida si rigida dar acestea nu sunt niste conditii impuse.

Am vazut multi rideri care foloseau furci telescopice la trial si se dadeau super OK. Ideea e ca oricum furcile folosite aveau cursa destul de mica iar motivul pentru care baietii le foloseau era ca pe langa trial mai faceau si trickuri de street, si probabil ca se saturasera de cat isi fortau mainile si cate socuri luau la jumpurile repetate pe care le faceau.

Important cand alegem telescopul este sa luam in considerare si cursa cadrului. Daca avem un cadru hard, nu este cazul sa exageram cu furci telescopice cu cursa peste 130 mm. Putem risca oricand ca acel cadru sa se fisureze si sa ne accidentam grav in cazul ruperii in timpul folosirii. Este recomandabil ca furca sa aiba cursa putin mai mare sau egala cu a cadrului.

Cele mai cunoscute furci la noi sunt RST (fiind ieftine dar si de o calitate scazuta), Marzocchi [care au intrat mult in Romania], Manitou - de la multele furci ramase de fosta echipa Maniac Cycles de la Oradea - sponsorul acestei echipe fiind la momentul respectiv reprezentant Manitou.

Recomandabile pentru inceput sunt furcile Marzocchi care sunt foarte OK la pret si calitatea este buna. Problema cea mai mare este ca cele ieftine lasa putin de dorit in privinta greutatii. Dar se poate trece peste asta, avand invedere ca pretul pentru o greutate mai scazuta este aproape dublu.

Furcile pentru dual / 4-X / dirt se pastreaza in limita de 100 - 110 mm cursa. Cele de freeride merg spre 130 - 150 mm. Daca vrem sa facem o bicicleta buna de dual, cu manevrabilitate ridicata trebuie sa avem grija la greutatea furcii. Ceea ce este insa si mai important este rigiditatea. Daca vreti sa vedeti cat este de rigida, tineti roata de fata intre picioare si rotiti de ghidon. Veti vedea daca furca se arcuieste usor sau mai greu si va veti da seama de rigiditatea ei. Acest element se simte la curbele stranse in care stabilitatea rotii de fata este esentiala. O furca mai rigida este mai buna, dar aceasta mareste mult sansele ca ea sa se rupa in momentul unei caderi mai grave. Furcile mai putin rigide au o sansa mai mare se se indoaie (posi-linkul) decat sa se rupa.

Pentru DownHill se folosesc furci telescopice cu cursa mare, care a crescut cu dezvoltarea tehnologiei. Daca la inceput, furcile cu cursa de 100 - 125 mm erau folosite cu succes in cursele de downhill, acum "strigarea" incepe de pe la 180 mm.

Telescoapele sunt facute folosind diverse tehnologii. Ca sa nu avem probleme tehnice foarte multe, cele cu arc-ulei sunt cele mai ok. Aici putem avea si noi acces la piesele interioare iar un bun tehnician poate schimba piesele uzate din furca si poate face furca sa functioneze aproape la fel ca la inceput.

Exista furci care functioneaza cu arc-elastomer, aer-ulei, sau numai cu aer. Tehnologia insa nu este asa de importanta atat timp cat furca pe care o detinem ne indeplineste asteptarile.

In concluzie, recomandam cu caldura furci de calitate in detrimentul celor ieftine.

Piata de la noi din tara este destul de saraca in furci de calitate si abunda in furci ieftine si imitatii care dupa cateva ture pot fi aruncate sau care tin mult, dar nu isi indeplinesc nici pe departe functiile pentru care sunt folosite.

CADRUL

Primul element la care trebuie sa ne gandim este cadrul. Este cea mai importanta parte (din punctul meu de vedere) a unei biciclete.

Ce optiuni avem? Simplificand, cadrele se impart in doua mari categorii: cu suspensie (denumirea s-a asimilat in Romania ca full-suspension - dupa denumirea bicicletelor) si fara suspensie (sau hard-tail).

Aici exista o diferenta semnificativa a pretului. Cadrele cu suspensie incep ca pret de pe la 300 EUR pe cand un cadru simplu se poate cumpara de pe la 150 EUR. In principal, pentru categoriile specificate se folosesc cadre full, cu curse medii, acestea amortizand neregularitatile terenului, facand astfel ca viteza coborarii sa fie mai mare.

Optiunile de cumparare a cadrelor full in Romania sunt foarte limitate, neexistand importatori care sa aduca asa-ceva pe stoc, sau chiar daca exista modelele aduse sunt foarte putine. Exista foarte putine cadre full-suspension in Romania (sub 100) - iar aici nu punem la socoteala bicicletele ieftine care au un telescop.

Ceea ce este important (specific) la un cadru full este telescopul cu care este echipat si cursa cadrului. Cadrele cu cursa lunga (peste 150 mm) sunt folosite in principal la DH. La Freeride se folosesc cadre cu cursa medie, care permite o amortizare buna dar care se mentin la o manevrabilitate acceptabila.

Telescoapele pentru cadre sunt pretentioase, de aceea este de preferat sa alegem telescoape de la firmele cunoscute. Cele mai cunoscute sunt FOX (Vanilla, Float), Cane Creek, iar in categoria celor mai ieftine: RST, DNM. Exista si alte firme care fac telescoape bune si nu sunt asa de cunoscute, dar pretul este destul de scump daca telescoapele sunt reusite (ex. telescoapele Hungaria - productie ungureasca).

Cand alegem un cadru trebuie sa fim atenti la marimea acestuia, care sa ni se potriveasca. Un cadru prea inalt, va fi foarte incomod pentru cei mai scunzi. Este important ca in momentul in care stam pe sa sa putem atinge cu piciorul pamantul, macar putin.

Unghiurile cadrului sunt de asemenea importante, dar aici este foarte multa teorie si mai importanta ar fi practica. Cea mai buna solutie ar fi sa ne dam pe biciclete de la prieteni inainte sa ne alegem un anumit tip de cadru. Daca aveti posibilitatea asta, nu ezitati sa o folositi pentru ca veti sti exact pe ce tip de cadru va simtiti bine.

CADRUL HARD

Multi rideri prefera sa foloseasca chiar in competitii cadre hard, fara suspensie. In Romania motivul principal pentru care alegem un cadru hard este pretul mau scazut decat al unuia cu suspensie. Si aici este foarte important ca acest cadru sa ni se potriveasca ca marime si ca unghiuri. Unele dintre cadre sunt facute specific pentru o anumita categorie: freeride, dirt-jump, dual. Asta inseamna unghiuri diferite si pozitia pedalierului mai inalta sau mai joasa.
Evit sa vorbesc prea mult despre unghiuri alte lucruri mai tehnice, pentru ca aceasta ar putea fi tema unui articol special.

Daca vreti sa va cumparati un cadru hard pentru dat la vale, este bine sa va uitati la greutatea lui, la intariturile pe care le are la imbinari, la robustete si sa il luati pe marime. De obicei pentru coborare se folosesc cadre mai mici: 14"-15"-16".

Cadrele mult folosite la noi sunt Mali (Python, Mamba), Magellan (Polar X) - la preturi destul de acceptabile. Exista o gramada de modele iar alegerea poate fi foarte dificila. Cel mai indicat este sa consultati si un specialist inainte de a va arunca spre un anumit model de cadru. De obicei gasiti suport tehnic la magazinele de specialitate sau la prieteni.

DOWNHILL

Pentru DH, alegerea cadrului nu este asa de grea atunci cand avem bani in buzunar. De obicei trebuie sa ne pregatim bine financiar inainte de a cumpara o bicicleta de Downhill. Asta ar insemna sa avem in buzunar macar 1000 USD pentru a putea sa facem o bicicleta cu care sa incepem sa ne dam.

Nu e indicat sa ne aruncam de la inceput sa cumparam o bicicleta de downhill pentru ca ar fi bine inainte sa ne dam ceva pentru a putea face o evaluare a nevoilor pe care le avem. Pe piata exista sute de modele de cadre de downhill, chiar daca in Romania nu prea vedem unul expus intr-un magazin.

Downhill se poate face si cu un cadru full pe care il detinem deja pentru a avansa si a vedea daca avem nevoie de cursa mai mare sau de telescop mai performant. Poate ne va deranja unghiul de fuga sau cum stam pe bicicleta la pante mai accentuate. Asta ne vom putea da seama numai dupa o practica mai indelungata si dupa ce controlam destul de bine bicicleta.

Cadrele de downhill sunt mai masive, cu intarituri puternice, sunt rigide si au cursa mare. Telescopul trebuie sa fie de asemenea performant pentru a nu se strica repede si a-si pastra performanta initiala in coditiile unui teren superaccidentat si la viteze mari.

La noi in tara exista numai cateva cadre de downhill (GT Lobo, Cyclecraft A1, un Scott si ceva cadre Magellan - mai slabute). Poate ca in ultimul timp au mai aparut dar numarul lor nu poate fi foarte mare. Motivul este in principal costul ridicat al acestora si faptul ca mountainbike-ul la nivel de hobby nu a atins cote impresionante astfel incat sa se investeasca intr-un cadru cat "intr-o masina".

Recomandarea noastra: un cadru full second hand care sa nu aiba fisuri si un telescop de preferat nou. Cadrul pentru DH, ar trebui sa aiba o cursa mare (peste 150-180 mm). Se poate insa incepe si cu un cadru cu cursa medie (100 - 120 mm). Important este ca telescopul sa mearga bine si sa faca cursa asa cum trebuie.

 

JANTELE

Janta este una dintre cele mai importante componente ale bicicletei. Pana si o simpla privire ne poate spune multe lucruri despre o anumita janta: pentru ce categorie a fost facuta, ce greutate are si cat rezista.

Pentru fiecare tip de bicicleta, exista o multime de modele de jante. Pentru fiecare categorie sunt importante anumite caracteristici.

La sosea, pentru cei care pedaleaza in pluton, rezistenta este mai putin importanta decat gradul de aerodinamicitate, de aceea jantele cu profil inalt, subtire, "Aero" sunt preferate de acestia.


La MTB, in categoria cross-country, majoritatea practicantilor aleg roti usoare, pe cand la DH conteaza mai mult rezistenta si duritatea, aerodinamica si greutatea fiind mai putin importante. Trebuie sa acordam atentie si bicicletelor de slalom (Dual, 4-Cross) aici fiind importanta atat duritatea si rezistenta jentii cat si greutatea, aceasta putand influenta negativ manevrabilitatea bicicletei.

Caracteristici

Latimea . Jantele mai inguste micsoreaza balonajul anvelopei, nu sunt foarte rigide (la miscare in lateral), se obtureaza mai usor si sunt mai predispuse la snakebite. Avantajul este insa greutatea redusa si faptul ca franele (cu saboti) se regleaza mult mai usor.

Profilul . De acesta depinde rigiditatea rotii. Daca practicati ciclismul la nivel sportiv, atunci alegeti jante cu pereti dubli. Jantele cu profil inalt au o franare mai mica a aerului si sunt mai rezistente la tensiune aplicata din lateral. De aceea, este mai greu sa faci "ou" din ele. ["Ou" reprezinta deformarea perimetrului jantei, care devine oval. Este mult mai greu de reparat decat opt-ul si cateodata janta poate fi aruncata].

Suprafata de franare . Se iau in calcul numai jantele care au prevazuta o astfel de suprafata, deoarece jantele concepute special pentru franare pe disc nu mai au aceasta suprafata. Motivul pentru care s-a renuntat la acesta suprafata este simplu: in lipsa suprafetei de franare se reduce inaltimea jantei si implicit se reduce greutatea, producatorii indreptandu-si intreaga atentie catre rezistenta peretilor. De aceea, jantele pentru disc sunt in general mai rezistente decat cele clasice.

Cele mai bune jante sunt cele cu suprafata de franare "ceramic". Pentru acestea insa, sunt necesari saboti de franare speciali. Pretul este foarte piperat si daca o folosesti k-lumea, acest strat ceramic dispare in mai putin de un an.

Urmatoarea categorie sunt jantele cu perete de franare slefuit. Acest lucru este avantajos numai atat timp cat rezista stratul superior. De obicei nu sunt cu mult mai scumpe decat surorile lor cu pereti de franare "Natur" (simpli).

Cea mai simpla varianta este "Natur" sau janta cu suprafata de franare simpla. Este cea mai ieftina varianta, si nu intotdeauna asta inseamna ca "poti sa o arunci pe geam. Majoritatea celor care folosesc o astfel de janta sunt multumiti de ea.

Ultimele variante sunt cele vopsite sau eloxate. Gradul de franare scade insa simtitor in acest caz, cu toate ca sunt mai scumpe decat cele simple. Desi sunt cateva exceptii, ar trebui sa va ganditi bine la variatele pe care le aveti si la diferenta de pret inainte de a va cumpara o astfel de janta.

O idee desteapta este "Safety Line" sau "Wear Line". Aceasta reprezinta o linie (sant) pe suprafata de franare a jantei. Cand acesta dispare, inseamna ca trebuie sa schimbati janta, deoarece in urma franarii peretii jantei s-au subtiat peste gradul de securitate.

Capsarea . Ori este ori nu este. Avantajul jantelor capsate este ca spita stransa bine nu poate smulge niplul prin peretele jantei si centrarea poate tine o perioada mai indelungata (de la caz la caz). Desi se poate spune ca aduce un surplus de greutatea, avantajul rezistentei la strangere este mai important decat aportul la greutatea jantei.

Suprafata . Depinde de gusturi, astazi fiind la moda jantele vopsite in negru sau eloxate.

Material . Din moment ce nici producatorii nu il specifica, aceasta tema ramane deschisa. Chiar daca am cunoaste materialul sau combinatia de materiale al fiecarei jante, nu am fi mai intelepti. Sa ne multumim doar cu faptul ca toate cele prezentate sunt din aluminiu.

Pret . O janta poate sa corespunda tuturor cerintelor tale, dar daca nu o poti plati... atunci toate aceste puncte raman doar ca teorie. Alta treaba ar fi ca s-ar putea ca cele mai renumite marci sa nu va placa sau sa nu va fie bune. Pe piata exista multe firme cu un renume mai mic, care fabrica jante foarte bune, poate uneori chiar mai bune decat cele cunoscute la preturi mult mai avantajoase.

Roti complete (Factory) . Cu toate ca sunt compuse tot din butuc, spite, nipluri si janta, nu se pot cumpara separat.

Triatlonistii si cei de la contratimp au folosit la inceputuri roti gata facute precum pioniereasca ZIPP. Mai tarziu au inceput sa apara si Campagnolo, iar mai apoi (mai ales in domeniul MTB-ului) MAVIC. Aceasta firma a intrat pe piata MTB-ului (undeva prin '90) cu roti coplete, pana acum cel mai mare succes reprezentandu-l CROSS-MAX-urile. Asta s-a datorat si faptului ca la competitiile UCI, majoritatea echipelor luau startul cu aceste roti. Nici la DH, Dee-MAX-urile nu a trebuit sa isi astepte prea mult succesul.

Pornind de aici, fiecare firma producatoare de jante sau butuci ofera spre vanzare roti complete. Aceste roti insa sunt destul de scumpe. Ele nu se produc in cantitati mari, iar productia se face in SUA sau UE. (nu Taiwan sau China). Dea aceea, preturile ridicate sunt intr-un fel normale, avand in vedere ca la componente se adauga si centratul rotii (desi majoritatea sunt centrate cu aparate speciale, nu manual). Trebuie sa tineti cont ca poti iesi la aproape jumatate de pret daca va cumparati compoentele unei roti complete de firma si le montati singuri sau la un mecanic in Romania.
 

Alesa Explorer

Profil: perete dublu, inalt, Aero
Marime: 559
Latime interior / exterior: 19 / 24,2 mm
Nr. spite: 32, 3 6
Greutate:
570 g
Finisare: neagra, argintie anodizata
Suprafata franare: slefuita
Capsare: nu are
Pret aprox: 450 000 lei

Varianta de MTB a unei vechi jante de Trekking. Din pacate, fata de modelele anterioare este mai slaba, in special la imbinare. Cu toate ca i s-a dus faima, si in ziua de azi multi producatori de biciclete isi echipeaza produsele cu Explorer in categoria joasa-medie.

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 622
Latime interior / exterior: 13 / 19 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 512 / 460 g
Finisare: rosu anodizat, negru anodizat, albastru anodizat, carbon
Suprafata franare: slefuita
Capsare: dubla
Pret aprox: 2 000 000 lei

Ambrosio Excellence

Unul dintre modelele de elita pentru sosea. Peretii de franare au fost finisati prin tehnologia TQB care garanteaza un grad sporit de franare. Sunt usoare, imbinarea este excelenta, dar si pretul este pe masura. Varianta carbon iseamna de fapt culoare neagra cu puncte gri, dar aceasta nu se observa decat din apropiere.

Ambrosio The Frog

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 17 / 22,3 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 440 / 460 g
Finisare: argintiu anodizat, negru anodizat
Suprafata franare: slefuita
Capsare: simpla
Pret aprox: 850 000 lei

Desi Ambrosio nu este recunoscuta ca firma producatoare de jante pentru MTB, are modele destul de serioase. Acest model (The Frog) oglindeste ceea ce inseamna o janta de buna calitate, usoara, pentru XC. Si aici intalnim tehnologia TQB.

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime int. / exterior: 17,5 / 23,5 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 494 / 460 g
Finisare: argintiu anodizat, negru anodizat
Suprafata franare: -
Capsare: simpla
Pret aprox: 1 300 000 lei

Ambrosio Barracu - Disk

Intra in moda dictata de MAVIC prin X-317. Daca am pune autocolante MAVIC pe BARRACU si le-am pune una langa alta nu ne-am prea putea da seama care-i una si care e cealalta. La cantar insa situatia este mai usoara: MAVIC cantareste cu 88 g mai putin.

Nu sunt insa probleme sa o folosim: este o janta reusita pe ntru XC, cu toate ca imbinarea ma lasa de dorit, sabotii putandu-se agata din cand in cand.

Ambrosio DH - 28

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 22 / 28 mm
Nr. spite: 36
Greutate: 638 / 660 g
Finisare: negru anodizat
Suprafata franare: vopsita
Capsare: dubla
Pret aprox: 1 150 000 lei

In contradictie cu numele este mai degraba o janta pentru Dual / 4-X decat pentru Downhill sau Freeride. Singurul minus este suprafata de franare vopsita.

Profil: perete dublu, profil inalt, Aero
Marime: 559
Latime interior / exterior: 21 / 27 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 662 g
Finisare: alb, vopsita
Suprafata franare: slefuita (BOS)
Capsare: nu are
Pret aprox: 650 000 lei

Mach1 520

Daca ne luam dupa greutate ar fi mai degraba pentru Downhill, insa ne contrazice latimea si profilul inalt, deducandu-se ca majoritatea materialului este in inaltimea jantei (rezistenta se reduce).

Datorita latimii este greu de facut snakebite (se poate pune cauciuc cu balonaj mai mare). Janta este ideala pentru Slalom si Freeride dur.

Mach1 Tequila

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime int. / exterior: 19,8 / 22,6 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 518 g
Finisare: galben, vopsita
Suprafata franare: slefuita
Capsare: simpla
Pret aprox: 620 000 lei

Janta cu perete inalt, non-aero, pentru antrenamente de XC, tura sau chiar concurs. Imbinarea este buna, suprafata de franare de calitate iar pretul este OK.

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime interior / exterior: 29 / 36 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 676 / 675 g
Finisare: carbon
Suprafata franare: -
Capsare: dubla
Pret aprox: 2 500 000 lei

Mavic D321

Janta agresiva pentru DH, cu o greutate foarte, foarte buna si tinand cont de ceea ce poate, de nume, de materialul folosit si de tehnologia investita in ea, este la un pret rezonabil.

Mavic D521

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 21 / 28 mm
Nr. spite: 32, 36, 40
Greutate: 606 / 590 g
Finisare: carbon, argintiu anodizat
Suprafata franare: slefuita (UB control), CD, ceramic
Capsare: simpla
Pret aprox: 4 300 000 lei (ceramic)

Urmasa legendarei 121 care a fost cea mai renumita janta de Downhill. Astazi este mai degraba pentru Dual, 4-X sau Freeride. Este una dintre cele mai bune jante de Dual / Freeride, dar din pacate pretul este foarte mare.

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime interior / exterior: 17 / 23,4 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 406 / 395 g
Finisare: argintiu, carbon anodizat
Suprafata franare: -
Capsare: simpla
Pret aprox: 1 900 000 lei

Mavic X317

Cea mai usoara janta pentru disc de pe piata si totodata una dintre cela mai puternice jante de XC usoare. Peretele jantei este curbat spre interior ceea ce usureaza montarea anvelopei.

Mavic X517

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 17 / 21,6 mm
Nr. spite: 28, 32, 36
Greutate: 428 / 395 g
Finisare: argintiu, carbon, galben anodizat
Suprafata franare: slefuita (UB control), ceramic
Capsare: simpla
Pret aprox: 2 600 000 lei

Modelul de top XC al producatorului. Este usoara (cu toate ca este putin mai grea decat mentiunea din catalog). Se poate comanda eloxata, carbon sau ceramic.

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime interior / exterior: 18 / 23,8 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 559 g
Finisare: argintiu anodizat
Suprafata franare: Natur
Capsare: nu are / simpla
Pret aprox: 400 000 lei

Remerx Dragon

Simpla, multe variante. De folosit pentru biciclete de categorie joasa - medie.

Remerx Grand Rock

Profil: perete dublu, profil inalt, Aero
Marime: 559
Latime interior / exterior: 18 / 24,6 mm
Nr. spite: 36
Greutate: 618 g
Finisare: negru - vopsit, argintiu anodizat
Suprafata franare: slefuita / simpla
Capsare: nu are
Pret aprox: 350 000 lei [vopsita, suprafata franare natur], 400 000 lei [vopsita, suprafata franare slefuita], 430 000 lei [finisata]

Este cel mai cunoscut model Remerx. De fapt este una dintre cele mai ieftine jante de pe piata. Are o imbinare excelenta (care este se pare cea mai reusita dupa imbinarea jentilor Mavic - din cele prezentate aici)

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 17 / 21,4 mm
Nr. spite: 36
Greutate: 456 g
Finisare: titan anodizat
Suprafata franare: anodizata
Capsare: dubla
Pret aprox: 750 000 lei

J. Bayer Mistral

456 g, capsare dubla, imbinare perfecta. Din motiv ca este un model mai vechi este eloxata. Aceasta nu reprezinta o problema dar din pacate si suprafata de franare este eloxata. In afara de acest impediment este excelenta pentru XC, chiar in curse.

Rigida DP2000

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime interior / exterior: 19 / 24,6 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 630 / 630 g
Finisare: negru, argintiu anodizat
Suprafata franare: slefuita
Capsare: nu are
Pret aprox: 500 000 lei

Seamana cu Zac-ul insa profilul este mai inalt si este mai grea. Este destinata persoanelor mai grele care vor o janta de lunga durata.

Profil: perete dublu, profil inalt
Marime: 559
Latime interior / exterior: 19 / 23,2 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 520 g - neagra / 526 g - argintie
Finisare: negru, argintiu anodizat
Suprafata franare: slefuita
Capsare: nu are
Pret aprox: 450 000 lei - argintiu, 500 000 - neagra

Rigida Zac-2000

Timp de doi ani a stralucit pe toate bicicletele LX / STX - RC. Motivul principal a fost raportul excelent pret / calitate. De atunci, renumele Rigida a mai scazut insa se mai poate cumpara si acum, ba mai mult, apar modele tot mai noi: XC, tura, maraton. Cu siguranta isi merita pretul.

Sun Mammoth B.F.R

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559, 406
Latime int. / exterior: 23,2 / 29,6 mm
Nr. spite: 32, 36, 48 (406)
Greutate: 690 / 720 g - 559 /530 g (406)
Finisare: negru
Suprafata franare: vopsita
Capsare: simpla
Pret aprox: 1 000 000 lei (MTB), 900 000 (BMX)

Din nou o legenda din deceniul trecut. Janta brutala, rezistenta la DH, Dual, Freeride sau pentru sarituri stil Kranked Videos. Pretul nu e prea piperat. Singura problema este suprafata de franare vopsita. Are peretele de franare inalt. Exista si in varianta pentru BMX.

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime int. / exterior: 20,99 / 27,43 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 596 / 566 g
Finisare: negru
Suprafata franare: slefuita sau natur
Capsare: este
Pret aprox: 750 000 lei

Sun Rhino Lite

O veche legenda. In anii '90 aceasta a fost recunoscuta ca cea mai buna janta pentru DH. De atunci, tehnologia a evoluat, deci pentru DH abia daca se mai poate folosi si cand se foloseste, este recomandat sa fie folosita de indivizi usori. Ramane insa excelenta pentru Dual, Freeride, tura.

Vuelta Airline 3

Profil: perete dublu, profil inalt, Aero
Marime: 559
Latime int. / exterior: 20,9 / 26,9 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 662 / 661 g
Finisare: argintiu anodizat, albastru rosu, galben, mango - vopsit
Suprafata franare: slefuita
Capsare: nu are
Pret aprox: 500 000 lei

Ca si Airline 4 si aceasta este greuta, dar se pot face multe cu ea, rezistand bine. Se foloseste la bike-uri de categorie joasa sau medie-joasa unde greutatea nu este foarte importanta, sau pentru tura pentru indivizi grei.

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 27 / 36,7 mm
Nr. spite: 36
Greutate: 748 / 755 g
Finisare: galben - vopsit, negru - anodizat
Suprafata franare: -
Capsare: simpla
Pret aprox: 600 000 lei

Vuelta Excalibur DH

Janta de Freeride, la un pret foarte jos. Daca nu ai pretentii extraordinare si ai frane pe disc, este cea mai buna alegere.

Vuelta Excalibur FR

Profil: perete dublu, profil jos
Marime: 559
Latime interior / exterior: 21 / 29,2 mm
Nr. spite: 32, 36
Greutate: 576 / 575 g
Finisare: galben - vopsit, negru - anodizat
Suprafata franare: -
Capsare: simpla
Pret aprox: 600 000 lei

In sfarsit o janta specifica de Freeride pentru frana pe disc. Are o forma agresiva, perete anti snake-bite si un pret imbatabil. Exista pe piata jante mai bune, mai rezistente si mai frumoase, dar in categoria "pret jos" Vuelta are monopol. Este excelenta pentru Dual sau 4-X.

CONCLUZII

Din jantele prezentate fiecare isi poate gasi una corespunzatoare cerintelor si portofelelor voastre. S-au prezentat doar date principale si cateva pareri, avand in vedere ca nu a fost vorba de un test.

Va veti putea da seama cum cum va reactiona roata la sprint, care este aerodinamica sa, rezistenta la snake-bite-uri si altele.

Despre cat va tine la fiecare dintre voi si despre cat de usor se poate centra asta va veti putea da seama doar incercand unul dintre modele.