home

Ce mountainbike ne cumparam

Multi din cei care vor sa se apuce de mountainbike sunt pusi la inceput in fata unei dileme: ce mountainbike sa imi cumpar, care e cea mai buna alegere? Oare va fi bun pentru ceea ce vreau eu sa fac? Pretul este OK sau ma trag astia in piept?

Sunt intrebari normale pe care ni le punem de fiecare data cand vrem sa cumparam un anumit produs, mai ales daca pretul pe care il platim este relativ mare sau este un bun de folosinta mai indelungata.

Primele lucruri la care trebuie sa ne gandim cand vrem sa cumparam un mountainbike sunt ce vrem sa facem cu el si pretul maxim pe care suntem dispusi sa il dam. Poate ca unii dintre voi vor spune: nu conteaza pretul numai bicileta sa fie buna. Acest lucru este foarte relativ si trebuie sa va avertizez ca bicicletele de competitie pot costa pe la 10 000 USD sau chiar mai mult.

Hai sa o luam cu inceputul. Ce vrem sa facem cu bicicleta pe care o cumparam. Daca va intereseaza o bicicleta cu care sa mergem in oras la cumparaturi si sa sariti borduri cu ea, nu cred ca acest tutorial va va lamuri si va recomand cu caldura bicicletele obisnuite din comert cu piese fabricate in Taiwan. Desi nu va vor tine nici 1 an, pretul la care le luati este foarte mic, si toata bicicleta face cam cat un schimbator de spate Shimano XT.

Deci sa revenim. Nu ma voi axa nici pe descrierea optiunilor pentru bicicletelor de XC (Cross - Country) pentru ca este foarte mult de spus si despre acestea si se va pierde ideea. Deci daca va ganditi ca vreti sa faceti ture lungi la munte, pe drumuri forestiere, cu urcari si coborari, veti gasi pe net o gramada de materiale, acesta fiind un sport de masa.

Ceea ce vom incerca sa facem aici este o descriere a bicicletelor de FR (Freeride) / 4-X (4-Cross) / Dual, a celor de DH (Downhill) si a celor de Trial si a optiunilor care exista pentru achizitionarea unor astfel de biciclete.

Daca vreti sa faceti in principal coborare, trebuie sa va ganditi bine ce fel de bicicleta aveti nevoie. Bicicletele de FR / Dual sunt mai usoare, mai manevrabile si in cele mai multe cazuri putin mai ieftine decat cele de DH. Aici este nevoie de o mai mare robustete, rezistenta si curse mai mari la telescoape. Diferentele sunt mai multe si cu timpul vom avea tutoriale pentru fiecare din aceste discipline. Sa le impartim pe categorii:
Freeride / Dual / 4-X
Desi bicicletele pentru aceste categorii difera putin, mai ales cele de competitie, in general putem asimila optiunile. Caracteristicile principale ale acestui tip de bicicleta sunt: greutate scazuta, manevrabilitate mare, curse ale telescoapelor medii spre mici. In ultimul timp, mai ales in competitii, riderii folosesc biciclete hard-tail, si telescoape fata cu o cursa mica (80 mm). Viteza obtinuta cu astfel de biciclete este superioara celei obtinute cu un full si demarajul este mult mai bun. Din pacate, traseele de competitie din Romania nu sunt foarte curate, asa ca la noi ar fi de preferat full-suspension.

Pentru coborare este folosita o singura foaie si ghidari pentru lant. Este foarte important ca lantul sa fie bine fixat pe foaie pentru ca la trepidatii mari, acesta poate sari si riscul de accidente in astfel de cazuri este foarte mare.
Downhill
La aceste biciclete nu se mai pune accent foarte mare pe greutatea redusa ci pe piese foarte rezistente si robuste. Desi in competitie conteaza foarte mult si greutatea, piesele de calitate usoare sunt foarte scumpe si putini rideri nesponsorizati isi pot permite astfel de componente.

Bicicletele de downhill sunt full-suspension, cu curse mari la telescoape (peste 150 mm spate / peste 180 mm fata).
Dirt-Jumping

Desi se aseamana cu bicicletele de Freeride / 4-X, la dirt-jump multi folosesc alt tip de bicicleta. La noi este greu sa ai biciclete diferite pentru dirt, dar de multe ori este foarte important.

Riderii romani prefera la dirt-jump biciclete hard-tail, cu cadru mai mic (14"-15") si furca-fata cu o cursa medie: (100 mm - 120 mm).
Cadrul trebuie sa fie rezistent, deoarece preia foarte multe socuri si lovituri in timpul aterizarilor nereusite. Din punctul de vedere al greutatii, exista mai multe opinii. Majoritatea bicicletelor speciale de dirt-jump sunt foarte grele (BMX-urile de dirt le ridici greu de jos). Exista insa si varianta unor biciclete fulg. Asta bineinteles depinde si de rideri. Fiecare isi alege pana la urma ceea ce i se potriveste.

Trial
La trial, lucrurile stau putin diferit: bicicleta trebuie sa fie rezistenta dar usoara. Se folosesc cadre mici (12"-13"-14") hard, cu furca rigida. Cadrele au intarituri puternice la imbinarile care sunt foarte expuse loviturilor.

La pedalier, se foloseste de obicei o foaie mica, protejata de un scut rezistent la lovituri. Exista si biciclete de trial cu roti de 20" dar la noi in tara nu au prea intrat. Din cunostintele mele, exista doar o singura bicicleta de acest tip, si nu prea este folosita.